16.11.2010

Jeg har lovet Jannik,

at fortælle lidt mere om NOMA-eventet i fredags. Så det vil jeg gøre nu. René Redzepi eller RR, som jeg kalder ham (andre på kontoret kalder ham GRRR - de synes vist han er en steg) var et meget behageligt menneske med dejlig dansk humor. Sagde ting som: "Shitty potatoes". Publikum grinte. "Crappy carrots". Publikum jublede. Og så nedgjorde han den engelske julekål. Der blev publikum ekstatisk. De syntes, han var one funny Dane. 

 Anyways, fik også sludret lidt med RR. "Hvaaa Le Git, lyder som om du fik gjort lidt star-fucking", mumler du nok. Og ja, det gjorde jeg. Eller var faktisk helt starstruck og akavet, da jeg så RR (som altid, når jeg ser nogen, der er bare semi-kendte...her taler vi helt ned på regional-nyhedsværts-niveau). Det var Kathrine fra job også, så vi cirkulerede bare lidt rundt om ham, indtil han henvendte sig til os. Han havde fornemmet, vi var danskere (manden er jo et geni), så han kom hen og sludrede. Kort. Og jeg var gitty as a school girl. Meget gitty. Men prøvede self at spille helt McCool, så sagde noget i retningen af "Hvaaa René, det er da også noget af en verdensturné, du har været på. Der." "Ja", var RR's svar og så vendte han sig om...og gik. Som I nok kan regne ud, er vi lige på nippet til at blive BFF's mig og RR, så der går nok ikke lang tid før jeg får smagt det NOMA mad.

Jeg snakker udenom, og det var nok ikke lige en anekdote om, hvordan RR og jeg blev tight, Jannik fiskede efter. EJ. Det var nok nærmere maden. Men den kan jeg ikke fortælle så meget om, andet end at den lugtede godt og så pæn ud. Jeg illustrerer med nogle meget meget ringe billeder:

Oki doki. Ikke så meget mad her. Men RR der læser op af et klagebrev fra en utilfreds NOMA kund.

Her står RR og peger på noget mad, som kokken Torsten lige har tilberedt. Det hele var LIVE. Meget exciting. Maden blev kokkereret lige for øjnene af os! Tror aldrig jeg har oplevet noget lignende. 
Ålerejer, ved godt jeg måske har været lidt sarkastisk i det her indlæg. Men det er faktisk ikke helt fair af mig, for syntes, det var et virkelig fedt event, der var med til at sætte fokus på Danmark på en rigtig cool måde. Desuden syntes jeg RR var meget interessant at høre på og hele hans mad-filosofi var sgu også meget smuk. Sådan noget i stil med "hvorfor har vi besluttet os for at en gulerod, der har ligget i jorden i to år og er skrumpet ind, så den blot er en skygge af sit ungdommelige spændstige jeg, er ulækker og uspiselig? Hva'? Nej, drop den opfattelse (citat RR) og behandl den gamle indskrumpede gulerod som var den det fineste fineste stykke kobe kød. Elsk den. Varm den. Steg den. Vend den. Og steg den så en lille smule mere. Så skal du se (smage) løjer". Ja, det er altså en filosofi, der kan gøre en gammel (og uspændstig) ræv varm om hjertet.

The end.

1 kommentar:

  1. Den her gamle hanræv er sgu helt for innovation, men at grave en gammel gulerod op og elske med den, der sætter jeg grænsen.
    ...måske det faktisk lige med nød og næppe kan gå med -rødder, men prøv engang at erstatte gulerod med eksempelvis menneske (man kan fortsætte med at erstatte enkelte ord og få langt mere gys og gru), så tror jeg da næsten udsagnet nærmer sig det strafbare.
    I tilfældet gulerødder kan jeg så tilnøds være enig, men generelt mener jeg der er en hel del fornuft i at beslutte sig for at ting der har ligget i jorden i nogle år, skal blive liggende i jorden i nogle år.
    Men jeg er heller ikke kok.

    SvarSlet